Design op de laatste plaats – Lenovo

Als je wel eens vertoeft op de websites van Garr Reynolds of Nancy Duarte (flash noodzakelijk!), heb je kunnen leren dat asymmetrie een positieve uitwerking op het design van iets kan hebben. Garr heeft daar nog over geschreven in een entry op zijn blog van 22 September jl.

Bij Lenovo hebben ze dit ter harte genomen bij het ontwerpen van hun laptops van de laatste generatie, zoals de T400. Helaas hebben ze, wat mij betreft, niet helemaal door wat Garr werkelijk bedoelt. Het beeldscherm van een laptop is nu net geen element waar je zou moeten kiezen voor asymmetrie. De afbeelding van het scherm laat zien dat het kader aan de linkerkant een stuk breder is dan het kader aan de rechterkant.

De rest van het ‘design’ is overigens ook om te huilen, allerlei elementen vind je op een bijna willekeurige plek. De ene USB aansluiting zit horizontaal aan de linkerzijkant, de andere USB aansluting verticaal aan de andere zijkant. Het geheel maakt een buitengewoon goedkope indruk, en dat terwijl zo’n machientje helemaal niet goedkoop is (€1000, ex BTW op de Lenovo site).

Bij Lenovo lijken ze ook  niet te kunnen kiezen tussen de Trackpoint en TouchPad. Dan maar allebei, moeten ze hebben gedacht. Laten we keuzevrijheid, geheel in Microsoft stijl, maar weer eens verkiezen boven iets dat gewoon goed werkt.

Je kan natuurlijk stellen dat design bijzaak is en dat bruikbaarheid veel belangrijker is. Helaas, qua bruikbaarheid stelt ’t bij de Lenovo ook allemaal niet veel voor. De werking van de trackpad is niet te vergelijken met die van mijn, notabene, 5 jaar oude Apple PowerBook. Op de Mac werk ik zonder muis, bij de T400 kan ik bijna niet zonder. Over de muis zou ik ook nog door kunnen gaan, maar dat heeft Gene Steinberg van The Tech Night Owl al voor me gedaan. Wat mij betreft slaat ie de spijker op z’n kop.

En dan de batterij, die gaat niet heel lang mee, maar dat hebben ze dan opgelost door een grotere uitvoering erop te plakken. Dat het daardoor een 14″ laptop met de omvang van een 15″ wordt, is dan maar weer bijzaak, want stel je eens voor dat ie nog steeds in je tas zou passen…

Helaas ben ik veroordeeld tot zakelijk verbruik van een dergelijk apparaat. Anders zou ie wat mij betreft zo bij ’t grof vuil kunnen. Weg met die rommel.

Geef een reactie

