Apple vs. Adobe® over Flash®

Al enige tijd is er een soort van publiciteitsgevecht gaande tussen Apple en Adobe over de kwaliteiten van Adobe® Flash®. De boodschap van Apple is duidelijk: Flash® is rommel, heeft niets met open internet te maken en we willen dat spul niet op onze iPhones, iPod touch’s of iPads hebben. En als je als software ontwikkelaar dan zo graag m.b.v. Flash® wilt ontwikkelen dan kun je dat doen voor Android, Blackberry, Symbian of Windows Mobile. Adobe®heeft als boodschap dat Flash® goed spul is, de standaard is voor ‘rich internet content’, zo open is als iets (bijv. een registered trademark) maar zijn kan en dus ook op de iPhone, iPod touch en iPad thuis hoort.

Zelf heb ik mijn keuze gemaakt en ClickToFlash geinstalleerd, waardoor ik alleen van Flash® content hoef te genieten op het moment dat ik daar voor kies. Dat is niet zo heel vaak het geval, overigens. Een interessante uitzondering is overigens een site van Adobe® zelf, nl. Adobe® Kuler®. Dit biedt je de mogelijkheid kleurenschema’s samen te stellen of schema’s die door anderen zijn gepubliceerd te gebruiken. Verder is het Flash® logo dat ClickToFlash produceert voor mij vaak voldoende reden te concluderen dat de site die ik beoogde te bezoeken eigenlijk toch niet zo heel belangrijk was. Eén van de irritante bijverschijnselen is overigens dat in veel gevallen de Back-button van de browser niet langer functioneert, klaarblijkelijk een keuze van de Flash-ontwikkelaar in kwestie, want het is niet altijd zo. Gevolg is dat je in je browser-historie moet gaan bladeren om terug te keren naar een eerder bezochte site.

Bijgaand een link naar een site waar een aantal van de oneigenlijke argumenten van Adobe® wordt ontmaskerd.

En hieronder een mogelijke response van Apple op Adobe®’s recentelijke liefdesverklaring aan Apple.

Plaats een reactie